Australia(n) rules

18 april 2019 - Melbourne, Australië

Ik had Davids glas witte wijn bijna uit zijn handen gestoten met mijn rugzak. Net als wij stond hij aan de leuntafel van de bar die uitzicht bood over het Marvel Stadium. Het dak van het stadion was gesloten. Kennelijk waren de spijkerharde profs van de Essendon Bombers niet opgewassen tegen de natte kou die het warme herfstweer in één klap uit de atmosfeer van Melbourne had verdreven. We zagen hoe de eerste bezoekers ruim een uur voor aanvang van de wedstrijd al op de tribunes plaatsnamen. Maar veel footy fans verkozen een koude pint aan de toog boven het plastic kuipstoeltje in het ongetwijfeld frisse stadion. Langzaam stroomde de bar vol met voornamelijk mannen wier morsige lijven eerder een passieve vorm van sportiviteit uitstraalden. Hun petten, sjaals en shirts matchten met het zwart en rood van de vloerbedekking, de kleuren van de thuisclub. Aan de wand relikwieën die herinnerden aan gouden tijden in het verleden. Footballsterren van weleer reusachtig vereeuwigd in zwart-witte wandschilderingen. Ingelijste shirts met legendarische rugnummers voorzien van handtekeningen van de beroemde dragers. Foto’s van wereldberoemde musici als Bon Jovi, Eddy Veder en onze eigen André Rieu die vertelden hoe groot de mensenschare was die ze in het station op de been brachten. En zoals in iedere sportsbar grote tv-schermen met meer tijdverdrijf voor mannen: rodeo, paardenrennen.

David viel wat uit de toon bij het heerschap in de bar. Niet alleen zijn drankkeuze (witte wijn), maar ook zijn leeftijd en zijn vrijetijdskleding. Niettemin duidde de zwart-rode sjaal om zijn hals er onmiskenbaar op dat hij op de juiste plek was. De botsing met David ontstak meteen een gesprek. Hem was niet ontgaan dat we vreemden waren in de wereld van footy, beroemd in heel Australië. Inderdaad, pas in de bar hadden we de tijd gevonden de spelregels van Australian Football te bestuderen en ons te verbazen over het ovaalvormige veld met immense afmetingen waar een uur later twee teams van achttien bomen van kerels elkaar de bal zouden proberen te ontfutselen. Davids uitleg van de regels verried een diepgaande liefde en eerbied voor het spelletje. We kregen een prachtige beschouwing over de plaats van footy in het Australische sportlandschap cadeau. David vertelde over de culturele verschillen met rugby. Over de succesvolle opmars Down Under van soccer, het spel dat zijn kleinkinderen inmiddels speelden. “They don’t play Australian rules anymore.” Het was de reden waarom ze hem niet meer omringden in het stadion van de Bombers. De weemoed in zijn stem was duidelijk hoorbaar.

Inderdaad, toen we onze weg naar onze zitplaatsen zochten (Level 3, Aisle 33, row M, seats 47, 48 en 49) zagen we hier en daar kleinzonen met zwart-rode sjaaltjes aan de hand van hun grootvader die hen door de wirwar leidde van mensen, hele families soms, op zoek naar bier, hotdog, pisbak of elkaar. Het zwart-rood vermengde zich gemoedelijk met het wit-zwart-rood van St Kilda, dat in het hol van het Marvel Stadium een derby zou uitvechten. Ruim 44 duizend mensen vulden de zitplaatsen in het station. Zij keken op de grote schermen naar de inleidende beschouwingen, rechtstreeks uitgezonden op Fox Sports. Tot gitaarmuziek en rook de opkomst van de thuisploeg inluidde die weldra het strijdperk zou betreden door achter het grote spandoek tevoorschijn te komen met de tekst: “This is our fortress. Wave your scarves and get loud to help our mighty bombers. Make the red and black army proud.”

De scheidsrechter bracht de bal met een stuit in het spel. Fanatiek begonnen de Bombers aan hun wedstrijd. Toen nog onwetend dat ze na vier kwarten en ruim twee uur spel geruisloos zouden neerstorten door het efficiënte spel van St Kilda. Het thuispubliek droop al af voor het laatste fluitsignaal. Ze waren niet trots, maar stil. Het leger stroomde de gure straten van Melbourne in, hun sjaals weggestoken onder de opgezette kragen van hun jassen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cindy:
    18 april 2019
    Aussie Aussie Aussie Oi Oi Oi ;)