Hoog in de lucht

28 april 2019 - Cairns, Australië

27 april, Koningsdag, hoog in de lucht boven Australië zijn we met mixed feelings begonnen aan onze terugreis. Jammer om van zo’n mooi periode met 2 bijzondere landen afscheid te nemen, het gevoel van tijd dat weer gaat veranderen, zoveel tijd met elkaar door te brengen op de meest uiteenlopende plekken, veel buiten te zijn met soms weinig tot veel anderen en tegelijkertijd ook weer leuk om onze familie, vrienden en huis weer te zien. Moos wil heel graag weer naar school en heeft zin in de terugreis die toch wel rond de 28 uur zal gaan duren. En we zijn net te laat om uit ons bol te gaan met Willem Alexander en Ted, gefeliciteerd en fijn feesie gewenst:) Hoop dat het gezellig was.

De afgelopen week hebben we in Cairns doorgebracht, nou ja voornamelijk overnacht daar en overdag de 2 meest bekende World heritage fenomenen bekeken. De eerste dag zijn we met een boot naar The Great Barrier Reef (eerste heritage) gegaan, waar veel verschillende kleuren blauw het tropische gevoel versterken. Het Reef bereikten we na 2 uur varen en je gaat in een nauw sluitend wetsuit (soort snorkelzombies:) op open zee snorkelen. De wind was die dag redelijk sterk waardoor er meer golven waren, wat het snorkelen soms ook onrustig maakte. Onder water voel je je in een viskom met fantastisch koraal in verschillende kleuren en vissen van een soort nemo’s, regenboogvissen, “the fox-faced rabbit fish”, tot zelfs een “white tip reef shark”. Ja je leest het goed, ik was verbaasd toen het gebeurde, vooral dat Moos als een gek achter de haai aan zwom toen deze onder ons voorbij kwam, waarbij Koen en ik hadden: ”wat klopt er niet in dit plaatje, wij hier en Moos die 15 meter verderop de haai volgt?” We herkende ook de verhalen dat het Reef redelijke schade heeft opgelopen door de cycloon die 2 jaar geleden heeft geraasd en de opwarming van het water. Een deel van het koraal is afgebroken en ligt kleurloos op de bodem van de Coral Sea. Ondanks dat blijft er veel moois te zien en we realiseerden ons ook dat we destijds in Curacao op Blue Bay erg verwend zijn met onze snorkeltochten daar die je direct vanaf het strand kon maken.

Hierna hebben we een 2-daagse tour ondernomen naar Cape Tribulation waar het Daintree-Forrest (tweede heritage) gelegen is. Van de Wallaby rocks met Wallabies tot prachtige uitzichten, schildpadden en een krokodillentocht. Een zipline-canopy tour (waar Koen deze keer ook aan mee deed (heel dapper met zijn hoogtevrees), Moos en ik hadden er al 1 achter de rug in NZ) en wandelingen in het regenwoud, bij een kreekje en op het strand zowel overdag als in de avond met onze tourguide Brad (Koen gaat hier ook nog op terug komen). Hij had een hoog gehalte van Freek Vonk, zowel qua lengte, energie, als gek zijn op wildlife (duidelijk verschil dat hij de slangen die we tegen kwamen niet besprong:). Brad was van NZ en had een fantastische dosis humor, die hij heel goed inzette, ook op het moment als het minder fantastisch was toen hij er achter kwam dat hij vergeten was te tanken en er geen benzine in de tank zat om verder te rijden. In het begin suggereerde hij dat de benzine mogelijk op was en dachten wij allemaal dat het een grap (een van de velen) was, maar toen we omkeken en er zwarte rook uit de knalpijp kwam (wat hij heel optimistisch benoemde) en hij nog net op een parkeerplaats kon geraken voordat hij tot stilstand kwam, werd de ernst van de zaak duidelijk. Daar stonden we dan 60 km van Cairns op het moment van zonsondergang op een parkeerplaats met nog 17 toeristen en Brad. Gelukkig had hij troost-chocolade repen bij voor noodgevallen :). Zijn broer heeft uiteindelijk 20 liter benzine gebracht vanuit Cairns en na 5 kwartier reden we weer vrolijk en vermoeid verder terwijl de playlist, die hij tijdens de reis had samengesteld door eenieder 1 favoriet nummer op te laten schrijven, door de bus schalde. Hij heeft ons als eerste afgezet in Cairns, omdat we anders niet op tijd zouden zijn om spullen in een motel op te halen, waarmee we afscheid namen van Brad en de groep en we ons naar ons nieuwe stekkie begaven; een Air B&B in een behoorlijk chique wijk in Cairns; the Peak. Fantastische plek, met een vleugje boeddhistisch-aziatische inslag, met zwembad en een fantastisch uitzicht over Cairns en de zee……...zucht, heerlijk om zo’n drukke 2 daagse op deze plek te eindigen.

De laatste dag Cairns; alle spullen gepakt, lekker gezwommen, onze Jucy ingeleverd, een scheerbeurtje voor Koen, nog een heerlijk ijsje bij “Mooz” gekocht en een laatste maal genoten in onze heerlijk AirB&B.

Vanochtend echt afscheid genomen (met pijn in ons hart) en opgestegen………..tot snel allemaal, we vonden het heerlijk jullie leuke reacties te lezen en lieve appjes te ontvangen, dank jullie wel voor alle belangstelling en medeleven, was top!

Liefs Koen Moos en Esther:):):)

1. Alice ten Kate:
    Lieve Esther, Koen en Moos,

Heb net even de foto's bekeken van jullie fantastische reis en met en met de verhalen gevolgd. Wat een ervaringen en wat goed om ze opgeschreven (en gedeeld)te hebben. We waren er op zo'n slordige 15.000 tot 20.000 km gewoon een beetje bij! Ik wens jullie een heel goede thuisreis en welkom terug!
  2. Riny Dortmans:
    Fantastisch! Weer veilig thuis! Geweldig,
    wat heb ik genoten van jullie verhalen!
    Liefs van ons👍
  3. Annemiek:
    28 april 2019
    Heerlijk om zo met jullie mee reizen. Goede reis en welcome home! Geniet maar na van dit fantastische avontuur! Lieve Groet
  4. Marleen:
    Tot gauw!