Melbourne en the great Ocean Road

5 april 2019 - Melbourne, Australië

Ondertussen zijn we nu een week in Australië en landden we een week geleden in Melbourne. Op donderdag en vrijdag ben ik op werkbezoek geweest in het “Royal Childrens Hospital” bij Pam Thomason en haar collega's die actief zijn in een looplab speciaal gericht op kinderen met zowel neurologische (meeste) als orthopedische problematiek, die chirurgie nodig hebben. Het was erg interessant. FF voor mijn collega's. Maar vertel meer als ik terug ben......

Koen en Moos hebben lekker 2 dagen in Melbourne gestruind, naar de Zoo, Victoria Market, lekker geshopt:), we zijn in de avond met z’n 3-en naar een plek geweest "St Klida" genaamd en hebben daar puinguïns gezien, die vanuit zee aan land kwamen overnachten. Dus Koens doorzettingsvermogen is eindelijk beloond. Echt bijzonder om deze dieren zo dichtbij de stad te zien.

Moos is verrast met een wedstrijd van Australian footbal, de Essendons (bekend als de Bombers) vs St Kilda, wat echt een heel compleet ander spel is dan rugby en voetbal. Moos, en wij ook, vonden het fantastisch en hebben lekker mee gejuicht voor de Bombers. De toeschouwers zitten door elkaar op de tribune, wat diverse reacties geeft en toch verloopt alles behoorlijk in harmonie en is er geen spoor van hooligans. De eindscore werd 65 (Bombers) vs 76 (St Klida) en ondanks dat we de Bombers pas net kenden was de teleurstelling voelbaar.

Hierna zijn we naar Angelsea gereden met onze gehuurde auto; de Kia Sportage (klinkt ook bijna als een vogel:)) waar "the great ocean road" zo ongeveer begint. Het was die dag begonnen met regenen en dat heeft het de hele dag gedaan. Het weer was omgeslagen van heerlijk warm (27-30 graden) naar een regenachtige 14 graden, waardoor we ons echt realiseerden dat de herfst hier zijn intrede heeft gedaan in zuid oost Australië, wat toch kouder was dan we hadden verwacht. We merkten dat niet alleen de weersverandering meespeelde, maar ook een kleine jetlag met de overgang van NZse naar OZ-tijdzone. Ook van de uitbundige natuur die we in onze Apollo bus elke dag behoorlijk intens hadden beleefd in NZ naar een Metropool als Melbourne vroeg om wat meer schakelen dan gemiddeld. Dan ervaar je ineens hoeveel prikkels een stad met zich meebrengt en hoe “stil” NZ is geweest.

De volgende dag zijn we daarom relaxed begonnen met een half uurtje zwemmen in ons spa resort (en voor mij werd dit vervolgd door een pedicure, wat ook echt een noodzaak was :). Rustig opstarten was ook een noodzaak en na een lekkere lunch zijn we naar Apollo Bay gereden, waar we die nacht zouden verblijven. We zijn enorm verrast die dag door de verschillende vogels die we onderweg tegen kwamen van een Kookaburra, Sulphur crested kakatoo tot de Crimson rosela, alle 3 hele kleurrijke en bijzondere vogels om te zien. Moos gaat jullie hier vast meer over vertellen.......

The great ocean road is niet alleen prachtig om zijn oceaan, maar ook om de parken die hier gelegen zijn met enorme hoge bomen en wildlife, heel anders dan NZ. Het vogel spotten is hier erg kleurrijk en wederom fantastisch, zelfs de Kingfisher liet zijn snavel zien in een prachtig bos, gelegen naast een rivier. De vogels hier lijken op parkieten/papegaai-achtige, wat erg gaaf is om te zien rond vliegen. Gelukkig helpt Moos ons met het onderscheiden van al die vogels met zijn 'vogelbijbel' van OZ. Hoe fanatiek kan dat vogelen zijn.

Naast al die vogels zat er ineens een hele andere vogel in de boom, die we bijna misten omdat we op vleugels gericht waren; de Koala, echt mega cute met een hoog knuffelgehalte. Aan de rand van het bos bij "Maits rest" kwamen wallibi's (kleine kangeroes) te voorschijn. Cape Otway en enkele leuke meertjes hebben we bezocht voordat we een strandwandeling hebben gedaan bij Gibson’s steps net voor de 12 Apostelen (die eigenlijk nooit met z'n 12-en zijn geweest en ondertussen naar 6 verminderd zijn). De oceaan is letterlijk verpletterend mooi daar en golven slaan met een heftige slag op het strand. Vanaf het strand zijn de limestones prachtig zichtbaar. Moos vond het heerlijk om met de zee te spelen wat hem soms natte voeten en ook broek op leverden. Met zonsondergang "de apostelen" vereeuwigd wat mooi was om een dag mee af te sluiten.

De laatste dag werd opnieuw door regen bepaald waardoor de vogels tijdens onze wandeling aan Lake Elizabeth zich minder lieten zien, tot grote teleurstelling van Moos.

Weer terug in Melbourne hebben we vanochtend de trein genomen die ons nu naar Sydney brengt. FF een dagje alle indrukken laten bezinken, met het landschap waar we nu doorheen tuffen dat erg droog aandoet en tegelijkertijd ook groen laat zien en waar af en toe een kudde kangeroes weg springt.......