Singapore: celebrating abundance

11 februari 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Wie het openbare toilet van metrostation Bayfront in Singapore uitloopt, stuit pardoes op een klein boutiekje: a celebration of abundance. Klein en schattig, nauwelijks opvallend tussen de filiaaltjes van voornamelijk wereldberoemde merken van de grote Europese modehuizen. Het interieur is vrij minimalistisch, maar zelfs het minder getrainde Europees oog ziet in een wenk: Aziatische kitsch (wel van de bovenste plank). Vergulden beeldjes van allerlei dieren, omlijst door eeuwig bloeiende magnoliablaadjes. Bovenaan de pikorde een gouden varken, ongetwijfeld omdat op de dag van ons bezoek het Chinese nieuwjaar wordt ingeluid: het jaar van het varken. Allemaal mierzoetgevooisde prullaria, nutteloze hebbedingetjes wier aanschaf hooguit een korte stimulus van de amygdala teweeg zal brengen.

Toch vat de naam van het winkeltje kernachtig Singapore samen: het vieren van overvloed - celebrating abundance - een betere city brand is voor de stadstaat nauwelijks denkbaar. Ook boven de grond is de kade van het Bayfront een verzameling oogstrelende - architectonische - must sees. De zwoele tropenlucht maakt een wandeling tot één grote passage-ervaring (alleen een paar verdwaalde regendruppels vormen het bewijs dat de stad feitelijk niet helemaal overdekt is). De Gardens by the bay onderstrepen het vieren van overvloed. Ongetwijfeld heeft een architect of hovenier een blanco cheque ontvangen met de vraag: ontwerp iets adembenemends, geld speelt geen rol. Paarse Baobapbomen, begroeid met een weelde van flora, spannen een loopbrug op die bezoekers een blik over de openbare botanische tuinen gunnen. Orchidieeën, Bougainvilles, palmbomen in overvloed. Uitzicht over twee dromes (met nóg meer bloemen- en plantenpraal), de skyline van downtown Singapore, in de verte de doks van de haven die doen herinneren aan waar de economische voorspoed mee begon: op- en overslag van goederen. Aan de andere kant de drie torens van Marina Sands, een hotel - voor zover wij kunnen achterhalen - met daarbovenop een soort panninivormig dakterrasdat dienst doet als hangende tuin à la Babylon met een nog mooier uitzicht over de stad. Alles moet de boodschap uitstralen van het promofilmpje van Singapore Airlines: niemand geloofde dat wij dit konden, maar we kunnen het!  

Changi Airport vormt geen uitzondering. Overal zinnenprikkelende winkels en stands. Topmerken verdringen elkaar om de gunst van de jetlagged consument: Lego, Hennesy, Michael Kors, Gucci, Armani. Het vliegveld is het summum van de winkelpassage-ervaring. Daarmee is de grens tussen binnen en buiten in Singapore compleet vervaagd. Alles is gericht op de ultieme ervaring van overvloed en comfort. Allemaal verbonden met een tapijt (als in: vloerbedekking) dat de overdekte 24/7 economie - om met The Dude te spreken - “helemaal afmaakt”. Het nodigt uit om de lounges, de transithotels, de vlindertuin, bioscoop liefst barrevoets af te struinen. Celebrating abundance.

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl