The Sunshine state!

18 april 2019 - East Brisbane, Australië

Daar waren we dan; Brisbane, Queensland, beter bekend als the sunshine state, daar hadden we zin in na de regen tijdens de Great Ocean Road. Na 2 tours te hebben geboekt ( 1 naar Fraser Island en 1 naar the Whitsunday Islands) en onze “jucy” (auto met tent op het dak, gekleurd paars en golden delicious-groen) te hebben opgehaald waren we klaar om de zon tegemoet te gaan. Na 3 grote steden hadden we zin in camperen en lekker het bush leven van OZ te ontdekken en zijn op het einde van die dag gearriveerd op een camping in Noosa waar ook een nationaal park is. De “jucy” helemaal geïnstalleerd, alle bagage een plekje gegeven (en dat is best een klus met 4 weekend tassen, 3 rugzakken, 1 gitaar en natuurlijk de minion van Moos; Bobby, in deze toch ietswat beperkte ruimte), de tent op het dak uitgedraaid (die penthouse heet), wat Moos zijn tenthuisje noemt en waar hij helemaal blij mee is. Koen en ik mogen ieder een nachtje komen logeren, waar we beiden naar uitkijken:).

De volgende dag een relax-dag ingelast, eerst de “jucy” verplaatst naar een schaduwrijkplekje, lekker gezwommen, boodschappen gedaan en gerommeld, maar op het moment dat we gaan koken barst de regen los en wij kijken elkaar stomverbaasd aan. Voorheen hebben we het weer regelmatig gecheckt, maar in de “sunshine state” hebben we daar geen moment over nagedacht. Hoezo regen?? het was nu tijd voor jurkjes, korte broeken en hempies. Maar daar dacht het weer anders over. Het heeft de hele nacht doorgeregend, wanneer het even minderde hebben we de kans genomen om een sprintje naar de wc te doen. Het tentdoek van Moos had niet helemaal goed gelegen, dus een rand van zijn bed was nat geworden, gelukkig was er nog steeds genoeg ruimte over in zijn “penthouse” om lekker te slapen. Het is dan best een kunst om in deze auto de dingen droog te houden en droog te laten worden, dus de volgende dag hebben we een cabin gehuurd op de camping en hebben het er even van genomen. Goed ook want het bleef die dag regenen, tis niet koud, maar je wordt goed nat van zo’n tropische bui. De Ozzie’s gaven aan dat dit niet gebruikelijk was voor de tijd van het jaar en het andere jaren om deze tijd heel droog was :). Die dag hebben we eerst een duik in het zwembad gedaan met regen en zijn daarna lekker naar de film geweest van “Dumbo”. Heerlijk, dat hadden we nog niet gedaan en zo had Moos meteen een leuke Engelse les.

Voordat we de volgende dag richting rainbow beach reden waar we een dag later een tour zouden doen naar Fraser Island hebben we nog een wandeling gemaakt in het nationale park en natuurlijk weer vogels gespot. Het weer was gelukkig wat opgeklaard.

Op weg naar Fraser Island regende het weer, gelukkig veranderde dit ook weer op het eiland. Je gaat met een 4WD autobus het eiland op en rijden op het strand naar onze bestemming. Er wordt gewoon ingehaald en heb me nog nooit zo snel over een strand verplaatst, net een soort “snelweg”, machtig om mee te maken. Koen zal jullie het wonderlijke Fraser Island verder uit de doeken doen.

Na terugkomst van het eiland , waren we moe van alle indrukken en hebben we lekker 2 dagen gecampeerd in Rainbow beach op een soort wild camperen camping met allerlei voorzieningen, aan een meer waar veel bos aanwezig is. Twee keer zijn we iets voor 6-en opgestaan om naar het vogelconcert te luisteren, wat aan gaat op moment van zonsopkomst, echt oorverdovend als je net wakker wordt en ook prachtig. Moos heeft lekker op een skelter de camping verkent nadat hij zijn schoolwerk bijna klaar heeft voor de hele reisperiode, dat heeft hij echt knap gedaan (en wij ook:)). Tis best intensief voor hem en hij wil echt weer graag naar school, want op school doen ze het allemaal anders en wij zijn toch best wel saai als “juf en meester”:). Toen Moos hoorde dat we eerst nog een week vrij hebben na onze reis voordat we echt weer gaan beginnen zei hij: ”ja hé, ik wil meteen naar school” en of de klas al niet een week eerder kon starten:) Dus hij heeft echt weer zin om naar NL te gaan en zijn familie en vriendjes en huis te zien.

Ook hebben we nog 2 uurtjes gekayakt op het meer en de laatste avond met een kampvuur afgesloten. Het was vreemd dat we hier een vuurtje konden stoken omdat we de afgelopen periode in gebieden zijn geweest, zeker in NZ, waar dit absoluut niet kon vanwege het hoge risico op brandgevaar. Moos was onze “vuurman” en bewaakte dat het hout goed in de korf bleef en er dus vooral geen brandgevaar ontstond. Dit vond hij de leukste avond van de hele reis en kon niet stoppen met vertellen hierover. Nadat Moos in bed lag zagen koen en ik ineens een Dingo (wilde hond) verschijnen, die lekker aan het rond snuffelen was. Op Fraser Island hebben we van alles gehoord over agressieve Dingo’s en hoe je “Dingo-safe” bent, dus wij zaten redelijk recht op onze stoel toen we dit zogenaamde “agressieve beest” in onze richting zagen lopen. Hij oogde heel vriendelijk en op zoek naar wat te eten. Zo is hij nog een paar keer langs gelopen en toen hebben we hem niet meer gezien. Dat wildlife in OZ is toch echt wat anders dan NZ. Hier moet je meer nadenken of je s’avonds nog kan rijden vanwege de kangeroes die de weg kunnen oversteken. Dat ga je nog lezen in een verhaal van Koen. En slangen die je tegen kan komen en je dan op aanraden van Freek Vonk helemaal stil moet staan en vooral rustig blijven……..we hebben het een paar keer geoefend en Moos zei als eerste “ik ren dan weg hoor mama” …….daar zijn we dus echt niet goed in:).

Ondertussen zijn we na een hele rijdag (met weer regen) en 1 lekke band ( die met hulp van lieve Ozzies en toeristen uiteindelijk verwisseld kon worden) aangekomen in Sarina en gaan we vandaag naar Arlie Beach waar we zaterdag op een zeilboot zullen stappen om 2 dagen te zeilen en snorkelen bij the Whitsunday Islands. We zullen dan een nachtje op de boot slapen en hopelijk paaseieren zoeken:)

Fijne Pasen alvast voor iedereen!!

En voor degene die deze maand jarig zijn “hieperdepiep hoeraaaaaaaaa” laat je lekker verwennen en heb het fijn.

liefs Koen Moos en Esther

1. Cindy:
    18 april 2019
    Ja, zo'n vogelconcert is echt ZO PRACHTIG en het zo waard om op tijd op te staan. Nou ja, doen je dat niet in je penthouse tent, dan word je er wel wakker van. Fijn dat jullie weer in de natuur genieten. Dat is toch het mooist, niet? Geniet nog heerlijk van al het prachtigs, ook onder water op de Whitsundays. Naar school gaan kan altijd nog, Moos ;) Liefs!
  2. Martijn:
    20 april 2019
    Down Under dus soms ook de wereld op zijn kop qua weer....groeten uit een zonnig Nederland in de trein op weg naar Breda. Ook altijd weer een hele reis. Ik denk erover straks een aantal reisverhalen te publiceren. Fijne Pasen!