Tawharanui: vogels spotten met Moos

6 april 2019 - Surry Hills, Australië

Hallo Allemaal [van moos het eenerlaatste NZ verhaal dus geniet er van]

We zijn naar een schiereiland geweest het heet tawhranui met veel vogels.

Toen we begonnen met de wandeling horde we al heel veel vogel geluiden.

We liepen over een weiland en in het midden stonden takahe ‘s die rustig in het gras liepen.

toen we de Takahe ‘s genoeg hadden gefotograafeert liepen we vermoeit verder over het weiland waar duizenden Pukeko ‘s ons op zaten te wachten.

Later…

Hadden we een mooi uitzicht op de zee waar we nog een Jan Van Gent tegen kwamen die zichzelf net schoon zat te maken.

We liepen veder en kwamen een bos tegen waar mooie bomen  groeide die slecht tegen vieszichheid konden daar gingen ze dood van dus moesten we met een borsteltje en een tuinslang onzen schoenen schoonmaken [met veel moeite]

Na het schoenen poetsen liepen we het bos in.

Toen we in het midden van het bos waren hoorde we veel vogel geluiden.

We liepen veder en zagen een Saddleback te gemoed komen.

Het was irritant want hij bleef niet zitten voor de foto, he jammer!

En liepen later terug naar het busje

We gingen avondeten en de sterren waren daar al weer.

Met het afscheid van een nacht wandeling op het strand waar we het voor ons drieën hadden vielen we langzaam in slaap.

We werden wakker en gingen snel ontbijten om het volgende vogelavontuur te beleven.

Toen mama en papa druk waren met het gesprek over welke wandeling we gingen doen ging ik kijken welke vogels op tawhranui voor kwamen.

Even later liepen we in het bos met helaas minder vogelgeluiden en liepen dus snel door.

En even later liepen we al weer bijna bij kliffen op het strand.

Onderweg  zagen we een reiger niet heel bijzonder en ineens vloog er een Kingfisher in de boom.

Deze bleef wel stil zitten, fijn!

Toen we genoeg foto ‘s hadden gemaakt liepen we veder.

Op het strand kom ik de hele tijd niet geloven dat we de kingfisher hadden gezien, joepie dacht ik alleen maar.

Toen wij gewoon lekker op een kleedje in het gras lagen kwam een NZder die zei dat daar een Banded Rail zat in 9 keer dat hij hier was geweest heeft hij er 2 gezien.

Mama bleef babbelen met die man en papa en ik gingen proberen een hele mooie foto te maken en gelukt Yes!

We liepen terug naar het busje en eten lekker pasta ik ging slapen om de volgende dag fit te zijn.

We werden wakker door het irritante muziekje van mama wekker op haar mobiel.

Even later liepen we er weer fit bij om vogels te kijken.

Mama en ik dachten iets heel moois te zien maar het was een Merel papa zat verderop op een bankje.

Toen mama en ik er aan kwamen zei papa heel blij daar zit een soort kea als papegaai en ik zei nee papa het is een Kaka.

We liepen veder en kwamen blij terug met foto’s van de Kaka.

We reden weg op naar het volgende avontuur!

VOGELINSTRUCTIES

Takahe

Een Takahe is een vogel van 63 cm en is 3000 gram eet gras en is een soort waterhoen alleen leeft hij niet in het water en hij is heel zeldzaam hij heeft op zijn rug groen en de rest donker blauw met een rode snavel en de snavel  heeft een vorm heeft van een kwart van een pizza.en heeft groote en dikke poten.

Saddleback

De Saddleback heeft een rood bruinig zadel om zijn rug en bij het begin van zijn staart ook en een soort uit gehangen lippen en die zijn rood en voor de rest is hij zwart en is heel zeldzaam en is 25 cm groot en 70/80 gram.

Kingfisher

De Kingfisher is een soort ijsvogel hij heeft iets minder fel oranje hij is 24 cm en 65 gram hij houd van vissen in zoet water en als hij een vis ziet duik hij het water in pakt de vis met zijn langwerpige snavel

Pukeko

Een pukeko is een waterhoen hij heeft op zijn rug zwart en de rest blauw en een snavel in de vorm van een kwartje van een pizza hij is 51 cm en 850/1050 gram

Kaka

De Kaka is een soort papegaai maar hij is wat dikkere hij heeft een rood oranje wang en de rest bruin hij komt niet zoveel voor hij is 45 cm en 475/525 gram hij klimt vooral met zijn poten en zijn snavel bijvoorbeeld hij laat zich naar beneden glijden met zijn snavel

En ook natuurlijk de…….

Merel

De Merel heeft een kort snaveltje dat oranje is en de rest is zwart hij is 25 cm en 90 gram je kan hem in de stad zien is weilanden en in het bos natuurlijk.

1. Jacqueline kooy:
    6 april 2019
    Geweldig Moos.
    Volgt er een excursie hier in de Ooy. Kunnen we een taartje/koffie /vogelspotten doen onder leiding van jou :)??
  2. Annemiek:
    6 april 2019
    Dank je wel Moos voor de geweldige uitleg van de vogels die jullie gespot hebben👍👍
  3. Jo en Leo:
    7 april 2019
    Hallo lieve Moos,

Heel veel dank voor je professionele uitleg over vogels spotten. Jîj als {Geluksvogel} bijna een Ornitoloog die ook nog de omschrijving geeft over hoe de vogels leven en hoe groot ze zijn.
    Nu nog 3 weken genieten samen met Mama en Papa.
    Nog veel plezier in de Camper en tot over 3 weken ..
    Liefs van Opa en oma.
  4. Cindy:
    7 april 2019
    Wat geweldige vogelavonturen, Moos! Dat klinkt als een vogelparadijs! Hoe zijn de vogels in Australië tot nu toe? Geniet nog heerlijk!
  5. Judith Peters:
    8 april 2019
    Hey Moos,
    ik wou dat jij mijn biologieleraar was geweest! Dan had ik zeker genoten!
    Ennu nog even dik genieten is Australië,... want het is zoooo weer voorbij! X Judith
  6. An Wijnen:
    9 april 2019
    Hoi lieve Moos .
    Geweldig verhaal en die Kaka heeft bij mij eens lang geleden de biefstuk van mijn bord gejat ha ha dat was niet grappig.
    Nog heel veel plezier en lekker genieten.
    Dikke knuffel van ome Theo en tante An 😎😎😍😍